Testing Digital
PUBLIKATION
QUALITY ASSURANCE

Ny softwaretest-metodebog - Testing in the digital age

Vores seneste bog fremhæver behovet for en anden tilgang til softwaretest i den digitale tidsalder.

Bogen, der er skrevet af førende digitale softwaretest-eksperter, afspejler den nye realitet som testere nu skal navigere i. Det er en realitet, hvor den fysiske og digitale verden bevæger sig tættere mod hinanden, hvor brugen af kunstig intelligens (AI) og machine learning er ved at blive standarden i udlandet, samt hvor samarbejdet mellem robotter og mennesker vil stige de kommende år.

Bogen identificerer nye kvalitetsattributer som testeren skal inkludere i end-to-end testprocessen og giver praktiske retningslinjer for den daglige testpraksis. Forfatterne argumenterer for at denne nye tilgang er nødvendig for at klare den stigende produktkompleksitet og de enorme datamængder og for at imødekomme efterspørgslen om at bringe nye produkter til markedet løbende og hurtigere. Dette udvider den globalt standardiserede TMap Test Management metode til at foretage smartere test i det digitale domæne, fremfor mere intensiv testning. 

Desuden kræver test af ny teknologi, såsom robotter, chatbots eller en blockchain-løsning meget forskellige færdigheder. For eksempel skal testere være i stand til at oversætte menneskelig adfærd til funktionerne i en robot. 

Ny teknologi og nye roller i den digitale tidsalder

'Testing in the digital age: AI makes the difference' fremhæver, at den eneste måde at teste produkter hurtigere og mere præcist på, er at anvende kunstig intelligens. Selvlæringsteknologi vil flytte testprocessen til en ‘zero-touch’ tilgang, hvor menneskelig indgriben ikke længere er nødvendig. Dette ændrer rollen som softwaretester, der i fremtiden vil bruge intelligente data til at forudsige, hvordan et produkt vil fungere i forskellige scenarier og blive involveret i produktets livscyklus langt tidligere end i dag.

Medforfatter af 'Testing in the digital age' Tom van de Ven udtaler: "Det er kun et spørgsmål om tid, før enhver form for test uden AI ikke længere kan accepteres i udviklingen af nye digitale produkter. Vi er på en rejse fra hvor vi var (reaktive test) indtil nu (testovervågning) og flytter hurtigt til en AI-ledet fremtid (testprognoser)."

Med introduktionen af tre nye kvalitetsegenskaber - 'Intelligent behavior', 'Morality', og 'Personality', samt 'Embodiment' som en delmængde til den eksisterende Usability-karakteristik, har bogens forfattere tilføjet ISO25010-produktkvalitetsstandard, som traditionelt anvendes af testere. De beskriver også fem 'hops' - eller etaper - på rejsen for at skabe en "robust og langsigtet strategi". Bogen lukker med den mest komplette begreber som findes på det digitale testmarked.

Bogens forfattere er: Tom van de Ven, Rik Marselis og Humayun Shaukat. 'Testing in the digital age: AI makes the difference' er trykt på engelsk og er tilgængelig via ICT Books.

Om TMap

TMap® er en ledelsesmåde til test af software udviklet af af datterselskabet Sogeti i 1995. Sogeti har siden udvidet TMap til at omfatte TMap Suite som en bred forretningsdrevet, risikobaseret metode til professionelle testere over hele verden. Den omfatter TMap®Next, TMap® HD, IoTMap og nu en metode til test af den nyeste generation af digitale produkter.

Om Capgemini

Vi skaber resultater for vores danske kunder ved hjælp af markedsledende digitale services. Vores dygtige danske teams trækker på erfaring og ekspertise fra over 40 lande og mere end 200.000 medarbejdere. Vi definerer, udvikler, kvalitetssikrer og eksekverer de digitale løsninger, der sikrer vores kunder optimal udnyttelse af den digitale teknologi. Vi leverer vores services gennem forskellige samarbejdsmodeller, men vi tager altid udgangspunkt i vores kunders behov og ønsker. Vi kombinerer fleksibilitet og hurtig implementering med QA-metoder i verdensklasse, vores globale leveringsmodel, Rightshore® og stærke partnerskaber med førende teknologivirksomheder.
For mere information besøg www.capgemini.dk

 

todo todo
Kontakt
  • Maarten Galesloot
    Maarten Galesloot
    Interim Digital Assurance & Testing Director
    +45 3977 8400