World Quality Report
NYHED
QUALITY ASSURANCE

Kundeoplevelsen er nu den øverste prioritet inden for test og kvalitetssikring

Capgeminis World Quality Report 2018 viser, for første gang, at kundeoplevelsen er topprioriteten for test og kvalitetssikrende aktiviteter, i en tid med stigende automatisering og kunstig intelligens.

Vallensbæk, september 17, 2018 – Capgemini udgiver i dag den 10. udgave af World Quality Report (WQR), i samarbejde med Micro Focus. I adskillige år har der været et stigende fokus på slutbrugerenes oplevelse, men for første gang har IT-professionelle sat kundeoplevelsen som den vigtigste prioritet i deres kvalitetssikrende (QA) aktiviteter. Den nye rapport kaster også lys over overgangen til kunstig intelligens (AI), Machine learning, og analytics, og deres afgørende rolle i transformation indenfor softwaretest og QA i de næste to til tre år.

Rapporten er baseret på 1700 CIOs og andre Senior IT-professionelles input, fra over ti forskellige industrier i 32 lande og måler vigtigheden af softwaretest & QA. Ifølge rapporten var kvalitetsikringen af slutbrugerens tilfredshed den vigtigste prioritet (med en tung opsummerende score på 5,85 ud af 7). Denne var tæt fulgt af vigtigheden af at opdage softwarefejl før de går live, som lå på 5,81 ud af 7, og vigtigheden af at øge kvaliteten af software eller et produkt, som også lå på 5,81 ud af 7.

Kunstig intelligens, forudsigende analyse og smart testautomatisering gør det muligt at sikre slutbrugernes tilfredshed gennem QA.

Med kundeoplevelsen som sit primære sigte, viser rapporten at organisationer allerede bruger kunstig intelligens til at optimere deres QA. Op til 45 % af respondenterne gav udtryk for at de bruger intelligent automatisering, mens 57 % eksperimenterer med nye tilgange til at teste intelligente løsninger, herunder kunstig intelligens og machine learning-elementer. I forlængelse af dette sagde 59 % af virksomhederne, at de er tilbøjelige til at fokusere på forudsigende analyser i det kommende år, mens 54% er interesserede i robotautomatisering, og 36 % i machine learning.

Brad Little, Vice Præsident og Global Head of Application Services I Capgemini, udtalte:

“kvalitetssikring er ikke længere noget som sker ”back office”, men derimod en afgørende aktivitet, som direkte har indflydelse på kundeoplevelsen. Dette års World Quality Report demonstrerer, at IT-professionelle er mere opmærksomme på dette end nogensinde før. It-teams er nødt til at videreuddanne sig og omfavne nye teknologier i den nære fremtid, for at kunne følge med AI og det automatiseringsprægede transformationsmiljø.”

I takt med at brugen af AI i test og QA modnes vil der opstå tre nye roller: AI QA strateg, data forsker og AI test ekspert.

WQR 2018 viser, at det bliver en udfordring at få adgang til de specialistkompetencer, som er nødvendige, i det nye teknologiske miljø. Mere end en tredjedel (36%) af respondenterne mener, at kompetencerne halter bagefter hos de professionelle, som har brug for en passende forståelse for AIs indvirkninger på forretningsprocesserne. 31 % af respondenterne føler også, at de ikke besidder de nødvendige dataforskningsfærdigheder. (se figur 1 nedenfor).

Brad Little tilføjede: ”mangel på færdigheder er en stor hindring, som mange organisationer er nødt til at håndtere; at arbejde med AI kræver professionelle med en bred vifte af kompetencer, såsom algoritmisk kendskab, matematisk optimering og business intelligence-færdigheder. Morgendagens IT felt vil have langt flere dataforskere, AI test eksperter og strateger end vi har set før.”

Figur 1 – Omfanget af hvor meget AI ændrer de færdigheder, som forventes af QA og testprofessionelle.

 

AI og automatisering er på vej mod at varetage en større mængde QA-test.

Det øgede fokus på slutbrugernes tilfredshed fremhæver vigtigheden af andre forretningsprioriteter, såsom ’speed-to-market’, konkurrencevillighed og innovation, konkluderer rapporten. Det ændrede fokus medfører, at virksomheder nu forsøger at håndtere hidtil usete mængder af strukturerede og ustrukturerede data, inden for de etiske rammer.

 

Raffi Margaliot, Senior Vice Præsident and General Manager, Application Delivery Management, Micro Focus udtalte:

“Kunderne interagerer i stigende grad med virksomhederne på komplekse teknologiske platforme, gennem flere forskellige enheder, hvilket forudsætter en gnidningsfri brugeroplevelse i interaktionen med kunden. Med en større grad af eksperimentering indenfor AI, analytics og IOT(Internet of Things), er organisationer nødt til, hurtigt at kunne fokusere på at udvikle de specialiserede færdigheder hos deres test-teams, for at kunne tilpasse sig det avancerede teknologiske landskab.”

Yderlige information

Besøg os på www.worldqualityreport.com for at hente en fuld version af World Quality Report 2018.

 

Om Capgemini

Capgemini er førende global leverandør af rådgivning, teknologi services og digital transformation. Virksomheden er i front, når det kommer til innovation, for at kunne realisere sine kunders potentiale inden for ​​Cloud, Digital og platforme. Baseret på 50 års erfaring, dyb industrispecifik ekspertise og en række ydelser hjælper Capgemini kunder med at opnå deres forretningsmæssige ambitioner - fra strategi til drift. Capgemini er drevet af en overbevisning om, at teknologiens forretningsmæssige værdi kommer af samspillet med mennesker. Det er et multikulturelt selskab med 200.000 medarbejdere i over 40 lande. Koncernen havde i 2017 en omsætning på 12,8 mia. EUR.

todo todo
Kontakt
  • Mohamed Attazgharti
    Mohamed Attazgharti
    Marketing & Communication Director
    +45 52189431