selvkørende biler
Der opstod en fejl ved hentning af captcha-billede
NYHED
INNOVATION

Om fem år vil seks ud af 10 foretrække en selvkørende bil

Europæere er optimister, når det gælder selvkørende biler. En stor global undersøgelse viser, at seks ud af 10 vil foretrække at sætte sig ind i en selvkørende bil om bare fem år, og et flertal forventer, at førerløse biler gør livet lettere, sparer tid og hjælper klimaet.

Læs den fulde rapport her.

Hvor de færreste europæiske forbrugere i dag (17,5%) vil foretrække en førerløs bil frem for en traditionel, forventer seks ud af 10, at de om fem år hellere vælger en førerløs bil. Og så er et flertal villige til at betale en merpris for en selvkørende bil.

I en stor undersøgelse har rådgivnings- og it-virksomheden Capgemini spurgt 5.500 personer i Europa, USA og Kina om deres forventninger til selvkørende biler[1]. Og selv om der nok går en del år inden 100 pct. selvkørende biler indtager vejene, viser undersøgelse en gryende optimisme omkring selvkørende biler – også i Europa.

Overordnet viser Capgeminis undersøgelse, at forbrugerne allerede i dag ser store muligheder i selvkørende biler. Mange forventer, at bilerne vil forandre vores syn på, hvad en bil er, og at de førerløse biler får en helt ny rolle i vores hverdag. Ikke kun som transportmiddel, men også som en forlænget arm i forbindelse med ærinder, hente-bringe situationer og andre daglige gøremål.

”Optimismen omkring selvkørende biler går ud over selve teknikken og kørslen. Det er interessant, at så mange i dag aktivt peger på de personlige fordele ved teknologien. Forbrugerne forventer, at bilerne vil give øget frihed, mens du fysisk sidder i dem. Men også, at bilproducenterne bygger et helt økosystem af nye tjenester inden for underholdning, indkøb, ærindekørsel, sundhed, mm. op omkring bilerne,” forklarer Maria Søndergaard, digital direktør hos Capgemini Danmark.

Klimaet vinder på færre biler og mindre trafik

Også på klimaområdet ser mange selvkørende biler, som en god nyhed. Cirka 70% af de europæiske forbrugere i undersøgelsen mener, at bilerne bliver mere brændstoføkonomiske og vil nedbringe CO2-udledningen. Og så vil selvkørende biler også betyde færre trafikuheld.

”Forventningen er, at en verden med selvkørende biler betyder færre biler på vejen, fordi en bil vil være en service og ikke en noget, vi ejer. Og det vil føre til mindre trafik, bedre udnyttelse af hver bil og lavere brændstofforbrug og CO2-udledning. Samtidig tager selvkørende biler den menneskelige faktor ud af spillet. Og det forventer forbrugerne, vil resultere i færre uheld,” forklarer Maria Søndergaard.

I undersøgelsen er de svenske bilister mest positive over for klimaeffekterne ved de selvkørende biler. Her forventer 73% en lavere klimabelastning, mens kun 66% af de franske forbrugere ser samme udvikling.

Også tidsforbruget bag rattet forventer mange vil dale kraftigt, når selvkørende biler tager over. Halvdelen af de ca. 2.500 europiske deltagere i Capgeminis undersøgelse mener, at en fremtid med førerløse biler vil kunne halvere den tid, de i dag bruger til biltransport.

Læs den fulde rapport her.

Om Capgemini

Capgemini er førende global leverandør af rådgivning, teknologiservices og digital transformation. Med 50 års erfaring, dyb industrispecifik ekspertise og en lang række ydelser hjælper Capgemini virksomheder og offentlige institutioner med at indfri deres forretningsmæssige ambitioner - fra strategi til it-drift. I Danmark har Capgemini ca. 300 ansatte. Globalt beskæftiger Capgemini Gruppen over 200,000 medarbejdere mere end 40 lande. Capgemini Gruppen omsatte i 2018 for €13,2 milliarder. Se mere på www.capgemini.dk eller www.capgemini.com.

[1] Undersøgelsen er lavet og udgivet af Capgemini Research Institute og bygger på svar fra 5.538 forbrugere i Sverige, Tyskland, Frankrig, UK, USA og Kina. Hertil kommer 280 chefer i bilindustrien. Svarene er indsamlet i december 2018, mens den færdige rapport er udgivet i maj 2019.

todo todo
Kontakt
  • Maria Søndergaard
    Maria Søndergaard
    Director, Market Segment East
    +45 52189297
  • Mohamed Attazgharti
    Mohamed Attazgharti
    Marketing & Communication Director
    +45 52189431