DSB Mobil-app
CASE
DCX

En ny mobil-app udviklet sammen med DSB gør det lettere for DSB og passagererne

Et værktøj, som DSBs 1.200 kørende personale bruger hver dag, skal mere end blot fungere. Det skal være intuitivt og effektivt, lige som det skal understøtte god service i møder med kunderne.

Capgemini blev indbudt til at hjælpe med at udvikle en ny og fremtidssikret mobil-app til kontrol af billetter og udstedelse af kontrolafgifter som erstatning for personalets gamle terminaler.

Capgemini fik opgaven med at støtte op om udviklingen

  • Revisorer, forretningen og udviklere blev konsulteret

  • Der blev udviklet UX-flow og wireframes

  • Herfra designede vi farver, knapper, fontstørrelser etc.

  • Og vi har udviklet løsningens front-end

Et kvantespring i service

Der er selvfølgelig ingen passagerer, som synes, at det er behageligt at få en kontrolafgift for at køre uden billet. Men når det nu engang skal være, skal det for begge parters skyld helst være en hurtig og gnidningsløs proces. Og her er den nye løsning meget bedre:

  • I stedet for en stor, klodset terminal, vil DSB personalet bruge en almindelig, diskret smartphone

  • Der vil kunne scannes alle typer rejsehjemmel fra samme modul, hvor det i dag kan tage op til 10 sekunder at skifte fra scanning af f.eks. SMS-billet til rejsekort

  • Den nye løsning er lynhurtig med 4-5 GB ram, og selve scanningstiden vil falde fra 2 sekunder til ca. 0,5 sekund

Flere services indlejret

Udover den mere gnidningsløse proces og bedre oplevelse med at kontrollere rejsehjemmel, så er der andre services indlejret i løsningen.

  • App’en er forberedt for salg af billetter og kioskvarer

  • App’en vil understøtte daglig passagertælling i togene som er en vigtig opgave for det kørende personale.

Lige så vigtigt er administrations-panelet, hvor forretningen kan se data fra den daglige drift, og ikke mindst lægge nye funktioner og togstationer ind. Så ud over den øgede service for det kørende personale giver den nye mobil-app betydelige produktivitetsgevinster hele vejen rundt.

En enkel løsning i et komplekst miljø

Lige så nem og overskuelig front-end siden er, lige så komplekst er det it-miljø, som løsningen skal virke i.

Henrik Fugmann, kundeansvarlig for det offentlige hos Capgemini, fortæller: ”Uanset at DSB selv står for back-end siden, har vi skullet tage hensyn til en myriade af afhængigheder i forhold til legacy systemer, og samtidig skal sikkerheden i forhold til GDPR og CPR-registeret naturligvis være på højeste niveau. For hvad nu hvis en togrevisor f.eks. bliver kigget over skulderen i toget, eller hvis han glemmer sin tændte mobil i toget? Det har ikke været ren business-as-usual at udvikle app’en.”

At levere løsninger, der er gode, robuste og sikre nok til kunder som DSB, er lidt af et adelsmærke for Capgemini. Og med denne mobil-app, som vores to konsulenter, Mark Berthelsen og Silo Ôcan, så småt er ved at lægge sidste hånd på, har vi mere end blot valid hjemmel til mobilmarkedet.

todo todo
Kontakt
  • Maria Søndergaard
    Maria Søndergaard
    Director, Market Segment East
    +45 52189297