Agile kunde rejse
Der opstod en fejl ved hentning af captcha-billede
BLOG
AGILE

Blog: Den agile rejse – en forandringsrejse

I disse år er mange virksomheder på en agil rejse, enten det første skridt fra traditionel udvikling til en model baseret på SCRUM eller lignende, eller det store skridt mod en skaleret agil udviklingsmodel. Det er spændende tider, men det er også udfordrende tider for alle de medarbejdere, der skal på forandringsrejsen og forstå helt nye værdier, principper og metoder.

Den agile rejse bør starte med en grundlæggende forståelse af HVORFOR – hvorfor er det vigtigt for os at lave dette skift, hvilken værdi ser vi i transformationen mod den agile udviklingsmodel. Desværre er der til tider lidt for meget fokus på at skynde sig videre til HVAD, de helt konkrete ceremonier, artefakter og roller, man har måske et lynvisit ved HVORFOR, men springer HVORDAN over og får dermed et mere mekanisk fokus. Nu sidder du nok og tænker… HVORDAN, hvad mener hun? I min optik er HVORDAN at forstå de grundlæggende agile værdier og principper, at forstå det skifte i mindset, som er nødvendigt for den enkelte – og for ledelsen. Først derefter bør man gå videre til HVAD; hvad er SCRUM eller hvad er SAFe, hvad betyder det for min rolle, at jeg nu er i den kontekst i forhold til før?

Især ved de større transformationer i retning af skalerede agile udviklingsmodeller kan springet blive meget stort fra hverdagen før til den fagre nye verden. Her er der brug for at få klædt organisationen på til at kunne fungere og trives i denne nye kontekst. Både de der skal drive forandringen, og de som skal fungere i den. Dette kan med fordel ske som en kombination af kompetenceudvikling og efterfølgende coaching og support, f.eks i forhold til:

  • Fra agile til DEVOPS, hvad er det? (DEVOPS Foundation)
  • Forandringsledelse ved en SAFe transformation (Leading SAFe)
  • Rollerne i det agile release train i SAFe (Scrum master, Product owner, Release train engineer osv)
  • Analyser og forstå brugerens behov (Certified Agile Business Analyst, agile krav og forretningsmodellering)

En anden problemstilling, der forekommer en del, er at man skærer ind til benet og vælger at udskyde tankerne om hvordan man får kvalitetssikringen til at passe ind. Jeg forstår sådan set godt ræsonnementet bag; det er et kæmpe skift for den enkelte medarbejder såvel for organisationen at gå fra traditionel udvikling til agil udvikling, men det kommer med en konsekvens. Hvis ikke man har fokus fra starten på at få tænkt ind, hvordan kvaliteten skal sikres i den kontekst, så kan det blive svært at forsøge at passe ind på bagkant. Det er også med kvalitetsbrillerne på et kæmpe skift i mindset, der skal til, og ikke mindst så er det et skift, der rækker ud over de traditionelle kvalitetssikringsroller som test og test manager. Med den agile transformation er det nu teamets ansvar at sikre kvaliteten af produktet – fra start til slut, ansvaret ligger ikke hos den ene tester, man har som en del af teamet, hvis man er heldig. Kvaliteten skal være med i alt hvad man gør;

  • Forståelse for hvad brugerens reelle behov er
  • Definition af user stories og acceptkriterer
  • Design af løsningen
  • Udviklingen af de enkelte user stories
  • Testen af såvel de enkelte user stories som den samlede løsning

Hvordan kan organisationen hjælpes på denne rejse? En rejse i agil kvalitet? Der er flere tilgange til det, og den optimale er nok en kombination af dem 😊 Der er mange muligheder for kompetenceudvikling, både af specialister og af teamet som helhed, f.eks;

  • Team træning i agil test (Practitioner in agile quality, eller skræddersyet agilt test kursus hvis i ikke ønsker certificering)
  • Team introduktion til testdrevet udvikling (TDD-workshop)
  • Den testfaglige værktøjskasse (TMap Test engineer, ISTQB Adv Test analyst samt Test design i praksis)
  • Specialist uddannelse i forhold til automatisering af test (både værktøjsspecifikt og generel)
  • Test manageren i den agile kontekst (TMap Suite Test Master, Produktrisikoanalyse og risikobaseret test)

Men uddannelse kan ikke stå alene, det er vigtigt med fokus også efterfølgende på hvordan det lærte bliver brugt, hvordan skal det lærte tilpasses og bruges i den enkelte kontekst.  Her giver det stor værdi af at have den lidt tungere testfaglighed i organisationen i form af kvalitetscoachen; en erfaren testfaglig som både har dyb indsigt i den agile metode, men også har en dyb testfaglighed, så han/hun kan sparre og hjælpe teamet med at få de kvalitetssikrende aktiviteter bygget ind i det daglige arbejde – i det enkelte teammeldems mindset.

Vil du videre med kompetenceudvikling for at støtte forandringsrejsen, så har vi (med citat fra en stor Jyde) et godt tilbud til dig; Vi launcher i dag en helt ny hjemmeside for vores kursusforretning, og i andledning af lanceringen får du 30% rabat på samtlige kurser, hvis du booker senest den 30. september 2019. Benyt koden ’QA30’ for at indløse din rabat. Besøg hjemmesiden her.

todo todo
Forfatter
  • Gitte Ottosen
    Gitte Ottosen
    Ansvarlig, kursusforretningen
    +45 52189711