Young Professional hos Capgemini Sogeti – Du vælger selv din vej
KARRIERE

Young Professional hos Capgemini – Du vælger selv din vej

Signe Hvid Paulsen har netop gennemført Capgeminis Young Professional-forløb. Her, på den anden side, står Signe med nye faglige kompetencer, større selvtillid og stærke sociale bånd.

I september 2017 havde Signe sin første dag på Young Professional-forløbet (YP) hos Capgemini. Når hun husker tilbage på dagen, var mødet med kulturen og hendes nye med-graduates en fantastisk oplevelse.

”På førstedagen fik vi selvfølgelig en masse praktisk information og intro til virksomheden, men det var mødet med de andre graduates og den gode stemning, der var i fokus. Det var fedt at være samlet i et rum med så mange unge konsulenter alle fuld af energi og gåpåmod, og jeg synes hurtigt, man fik en stærk fællesskabsfølelse.” fortæller Signe

Med sig i bagagen, havde Signe en kandidatgrad som Cand.merc. International Business og erfaring fra et tidligere arbejde, som havde spiret hendes interesse for it-konsulent-branchen.

”Jeg var meget interesseret i projektledelse i et agilt setup og i at udvikle mine færdigheder som Scrum Master, hvilket jeg fik mulighed for på min allerførste opgave. Efter fire dage var jeg til samtale hos en kunde, og to uger senere var jeg klar til at starte hos dem.”

Hos kunden er du aldrig alene

Forløbet fungerer som et parallelt forløb, hvor man både er hos en kunde og på kontoret bl.a. til kurser og sparring. Capgemini har fokus på at finde det rette match mellem den enkelte Young Professional og kunde, så både kompetencer og individuelle ønsker passer med opgaven.

”Da jeg kom ud til min første kunde, blev jeg mødt af nogle andre konsulenter fra Capgemini, som var rigtig gode til at tage mig under deres vinger. Det betød, at jeg hurtigt fik indblik i og kunne navigere i kundens organisationsstruktur, processer og stakeholders, og ikke mindst fik nogle uundværlige sparringspartnere”. Beretter Signe

Ud over dette får man som Young Professional også en mentor tilknyttet.

”Mentorordningen har betydet utroligt meget for mig både for min faglige og personlige udvikling. Engang imellem kommer man derud, hvor man har svært ved at bunde, og der har input fra en erfaren konsulent været vigtig for min udvikling og for at sikre, at jeg altid har kunne levere tilfredsstillende til kunden”. Fortæller Signe.

Generelt har oplevelsen af forløbet hos kunden været rigtig god fortsætter Signe.

”Jeg har fået lov til at prøve kræfter med flere områder, og har fra starten fået meget ansvar. Grundet det voksende ansvarsområde og det at være 100 procent allokeret til en kunde, har jeg aldrig siddet og lavet det samme igen og igen, hos den ene kunde efter den anden, men opgaverne har udviklet sig i takt med forholdet til kunden.”

Kurser med relevans

Ud over al den praktiske erfaring, som man får hos kunderne, gennemgår alle Young Professionals også kurser, som skal bidrage til at udvikle deres færdigheder som konsulenter. Her fik Signe en af sine bedste oplevelser på forløbet.

”Jeg kan huske et tredages kursus om samarbejde med klienter, som var virkelig godt. Det var super intenst og gav indblik i flere fagområder på en spændende og interaktiv måde. Udover at få udviklet sin faglige værktøjskasse, så styrkede det samtidig også det sociale aspekt og tilknytningen til virksomheden, som jo er ekstra vigtigt, når ens dagligdag foregår hos kunden.” Siger Signe, når hun husker tilbage på oplevelsen.

Signe fortsætter med at forklare om forløbet:

”Noget andet, som er rigtig godt ved forløbet er, at det er et meget fleksibelt forløb. Kurserne tilpasses til, hvad vi som Young Professionals efterspørger. Det sikrer, at kurser og certificeringer er relevante og udfylder de huller i vores viden, som man kan opleve i vores hverdag hos kunderne.”

En anderledes kultur

Netop det sociale er noget, Signe hæfter sig ved, når hun fortæller om Capgemini. Erindringen om forløbet står tilbage som en stærk kombination af faglig udvikling og socialt sammenhold.

”Det er en ramme og et forløb, hvor man møder sine peers. Det giver helt klart ekstra selvsikkerhed og energi at vide, at man har et socialt fællesskab, og at man altid kan række ud til de andre Young Professionals.”

For Signe har miljøet i virksomheden også været en positiv overraskelse.

”Det er meget jordnært, og der eksisterer en venskabelig og hjælpsom kultur, når man møder på kontoret. Fokus er på at være fagligt dygtig og at sikre stærke leverancer til kunden, men der er også meget fokus på det sociale og at have tid til at snakke med sine kollegaer, som man ikke ser til hverdag. I forhold til de enkelte opgaver hos kunderne, oplever jeg også en kultur, hvor det er okay at sige nej, hvis man ikke føler, at matchet er det rigtige.” Fortæller Signe

Hvad fremtiden bringer for Signe er ikke til at sige, men hun afslutter forløbet med gode minder og en følelse af at være godt rustet til arbejdet som it-konsulent.

”Jeg har haft virkelig gode oplevelser og stærk faglig udvikling gennem forløbet, og jeg synes, det er vildt at kigge tilbage og se, hvor meget jeg har rykket mig på blot et år. Det har været et forløb, hvor individuelle ønsker og kompetenceudvikling har været i fokus.” Afslutter Signe

Young professional-forløb hos Capgemini:

  • Et introducerende uddannelsesforløb i et fagområde
  • Mulighed for løbende at blive certificeret inden for en række kompetencegivende certificeringer
  • Et stærkt sammenhold med de andre Young Professionals samt alle dine nye kollegaer
  • Projekterfaring hos vores kunder inden for flere forskellige brancher
  • En hverdag, hvor du hurtigt får egne ansvarsområder
  • Fordelagtig lønpakke og sundhedsforsikring.

Læs mere om Capgeminis Young Professional-forløb her

todo todo
KONTAKT
  • Kasper Hemmingshøj
    Kasper Hemmingshøj
    Senior HR Specialist
    +45 52189248
Livet hos Capgemini
Young Professional forløb